وبلاگ حقوقی وحید چرخکاریان

وبلاگ حقوقی وحید چرخکاریان
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان   ----------------------- وبلاگ حقوقی چرخ کاریان ///////  وکیل / وکالت / وکیل دادگستری / سایت حقوقی / مشاوره حقوقی و آدرس charkhkarian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چرا معتادان خلافکار می‌شوند؟

 در گفت و گوی حمایت با یک آسیب شناس بررسی شد؛
چرا معتادان خلافکار می‌شوند؟

یکی از آسیب‌های اجتماعی که امروزه گریبان‌گیر همه کشورهای جهان شده، اعتیاد به مواد مخدر است. با وجود آنکه عده ای معتقدند اعتیاد بیماری محسوب می‌شود اما این بیماری خانمان سوز اغلب ضربه های جبران ناپذیری به جامعه و مردم وارد می‌کند. به همین علت مسئولان در تلاشند با اقدامات پیشگیرانه و درمانی تاحدودی به وضعیت آنان سرو سامان داده و شرایط ترک اعتیاد آنان را فراهم کنند، اما در این میان عده ای از آنان به علت مشکلات خانوادگی یا ارتباط با دیگر معتادان بعد از ترک به زندگی قبلی خود باز گشته و در غالب موارد به بزه نیز گرایش پیدا می‌کنند.
 
در همین ارتباط با رویا نوری، پژوهشگر اعتیاد در دانشگاه علوم بهزیستی صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 
 
با وجود اینکه آمارها نشان می‌دهند اغلب بزهکاران افرادی هستند که به نوعی از مواد مخدر اعتیاد دارند، به نظر شما چه ارتباطی می‌تواند بین اعتیاد و بزه وجود داشته باشد؟
با اینکه ما معتقد هستیم اعتیاد نوعی بیماری است اما این بیماری مزمن جنبه‌های مختلف زندگی فرد و اجتماع را در خطر آسیب جدی قرار می‌دهد و زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری نیز می‌شود که منظر ما همان ارتکاب به جرم و بزهکاری است. همچنین باید در نظر داشت که احساس حقارت و طرد شدن فرد از خانواده و جامعه از جمله علل گرایش فرد به اعتیاد است و نخستین آسیب در فرد معتاد، کاهش اعتماد به نفس و تغییر شخصیت وی است. 
 
معتادانی که به زندان وارد می‌شوند با روش‌های پزشکی، مواد مخدر را ترک می‌کنند، اما چه عواملی باعث می‌شود تا در برخی موارد فرد معتاد پس از ترک در زندان دوباره به سمت اعتیاد و بزه کشیده شود؟
معضل اعتیاد یکی از اعضای خانواده، دیگر اعضا را در مسایلی از جمله ازدواج و نیافتن شغل مناسب با مشکل روبه رو می‌کند که وجود بسیاری از این موارد به دلیل نگاهی است که جامعه به اعتیاد دارد و البته اعتماد نداشتن اطرافیان به فرد معتاد و نگرش محکومانه‌ای که جامعه به وی دارد، اغلب پس از ترک اعتیاد موجب بازگشت فرد به همان دوران می‌شود. به همین علت است که پژوهشگران این حوزه سعی می‌کنند به مردم بیاموزند که فرد معتاد یک بیمار است و می‌توان او را درمان کرد و باید آنان را هم جزیی از این جامعه دانست. این نگرش می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. 
 
مراقبت‌های بعد از آزادی تا چه حد می‌تواند در بازگشت این افراد به بزه و اعتیاد موثر باشد؟
یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از بازگشت معتاد بعد از آزادی از زندان به اعتیاد و بزه صورت داد، مراقبت‌های بعد از آزادی است؛ زیرا باید در نظر داشت فرد معتادی که به علت اعتیاد و بزه به زندان می‌افتد اغلب دچار مشکلات خانوادگی و همچنین بیکاری است. فقر اقتصادی و کم محلی خانواده و اطرافیان باعث می‌شود تا این افراد دوباره به راهی که بوده‌اند بازگردند. اما با شناسایی نیازها و مشکلات آنان، همچنین مشاوره خانواده وی می‌توان گام موثری برای کمک به او و جلوگیری از ارتکاب به بزه از سوی او برداشت.
 
فرزندان افراد معتاد تا چه حد در معرض آسیب هستند؟
بیشتر بچه‌هایی که پدران معتاد دارند، از فضای نا آرام خانه رنج می‌برند و این فضا به پرخاشگری و عصبی شدن بچه‌ها منجر می‌شود. این بچه‌ها در مدرسه با همکلاسی های خود ناسازگارند و عصبانیت خود را در برخورد با دوستانشان بروز می‌دهند که در بسیاری از موارد به اخراج شدن آنان از مدرسه می‌انجامد. برخی از جوانانی که دارای والدین معتاد هستند و زمینه این آسیب در آنان وجود دارد، پس از اتمام تحصیلات خود با مشکل بیکاری مواجه می‌شوند و همین موضوع موجب ایجاد روابط ناسالم بین دوستان شده و در مواردی فرد برای تأمین هزینه‌ها به سمت دزدی و سپس به سمت اعتیاد کشیده می‌شود.
 
فرد معتاد چه آسیب‌هایی می‌تواند به جامعه وارد کند؟
با توجه به اینکه یک فرد معتاد قدرت تصمیم گیری و تشخیص ندارد، همچنین احساس همدردی و همدلی نیز در او به طور کامل از بین رفته و هنجارها را رعایت نمی‌کند، به راحتی و برای رسیدن به خواسته‌اش دست به اقدام‌هایی می‌زند که از آن به عنوان بزه یاد می‌شود. برای مثال فرد معتادی که هویت خانوادگی نداشته و دلبستگی ندارد برای به دست آوردن مواد مخدر مصرفی خود گاهی از خانواده‌اش نیز نمی‌گذرد. به همین علت است که داستان‌های زیادی درباره فروش زنان و دختران این افراد وجود دارد. اغلب معتادان افرادی انتقام جو نسبت به جامعه بار می‌آیند که دیگر هیچ تعلقی به افراد آن نداشته و به علت انگ اجتماعی که در جامعه به آنان زده می‌شود، اغلب در صدد ضربه زدن به دیگران بر می‌آیند. با توجه به اینکه بزه را نوعی رفتار انحرافی و مخالف هنجارهای اجتماعی می‌شناسیم، بنابراین معتاد کسی است که در جامعه هنجارشکنی کرده و کارهایش برخلاف ارزش‌های اجتماعی است که به آن‌ها بزه گفته می‌شود. 
 
منبع : روزنامه حمایت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ برچسب:معتاد,خلافکار, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]
درباره وبلاگ

خوش آمدید ........................................ قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبت و... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, در کلیه محاکم استان تهران ، البرز و یزد ..............................................
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 240
بازدید کل : 207630
تعداد مطالب : 264
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

موسسه حقوقی چرخ کاریان

این صفحه را به اشتراک بگذارید